Japanissa on luonnollisesti monenlaista ostettavaa ja monessa eri hintaluokassa. Lähtökohtaisesti meidän reissulla ei olla tultu säästämään, mutta ei meillä silti ole varaa kiertää LV:n, Coachin, Diorin ym. liikkeitäkään, joten mottona "kohtuus kaikessa". Monesti ensimmäinen kysymys koskien Japania on "Miten teillä on varaa mennä sinne?". Haluaisin todeta nyt täällä, että ennakkokäsityksistä huolimatta Tokio ei ole erityisen kallis paikka muun hintatason suhteen kuin vuokrien hintojen. Lohdutukseksi voin siis kertoa, että Tokyo ei todellakaan ole kallis shoppailukaupunki, kun osaa vain valita kaupat oikein.
Meidän kaksi ensimmäistä reissupäivää painottuivat Shibuyan ympäristössä kauppojen kiertelemiseen. Tässä maassa kaikki on toisin, ja niin myös muoti. Muutama päivä loman alusta menee aina siihen, että pääsee kärryille paikallisesta tarjonnasta ja vaatevalikoimista. Viime kerralla (2010) karva ja hännät olivat kova hitti, mutta nyt katukuvasta huomasi melko pian, että ilman farkkua tai denimkuosia ulkona liikkumisen voisi luokitella jopa noloksi. Niin paljon farkku oli muotia Japanissa kesällä 2013.
Omalla kohdallani 160cm pitkänä ihmisenä ehkäpä kaikista paras paikka ostaa vaatteita Tokiossa on Harajukun (Takeshita-dori) ja Cats streetin pikkukaupat. Kerrankin kaikki farkut on sopivanpituisia, takeissa ei ole pitkät hihat ja kengissäkin L -kokoa on hyllyissä jäljellä. Minun haaviini tarttuikin erityisesti housuja, joita Suomesta on vaikea löytää. Pidemmälle ihmiselle, kuten Laura, kansainväliset ketjut sopivat paremmin, sillä siellä koot ei ole suunniteltu vain lyhyille ihmisille. Näistä kaupoista lempikohteiksi valikoitui erityisesti Bershka, Forever 21 ja Uniqlo. Japanin Hennesillä on myös oma valikoimansa, jossa on sellaisia tuotteita mitä ei tule Suomeen. Zarassa sen sijaan ei kannata edes poiketa, sillä Japanissa Zara on kallis brändi ja näitä samoja tavaroita puolestaan saa kotimaasta halvemmalla. Shoppailukokemuksena myös Shibuyassa sijaitseva 109 on kokemuksen ja käymisen arvoinen. Tämä korkea pyöreä rakennus näkyy suoraan Shibuyan Hatchico exitiltä suoraan katsoessa, joten sinne on helppo suunnistaa. Tätä paikkaa pidetään ehdottomasti japanilaisen muodin mekkana ja paikallisessa kulttuurissa kulkee myös termi "109 girls", jolla tarkoitetaan tietyntyylin pukeutujia.
|
109 Shibuya |
Vaatteiden ostaminen on oma juttunsa, mutta lisäksi tämä Maa on ylimääräisen sälän luvattu ostosparatiisi. Käytännössä kaikki minkä voi, pitää vetää överiksi. Joukosta pitää erottautua niin kännykänkuorilla, kännykän latureilla, päähineillä, hiuksilla, ihan sama millä KUNHAN JOLLAIN! Alla joitain esimerkkejä tarpeellisista asioista, joita ihailimme kaupoissa.
|
Uuden voi yhdistää vanhaan - osta iPhone ja vastaa luuriin |
|
Kännykkää ei kannata ladata millään tylsällä peruslaturilla - jokaisen pitää saada oma persoonallinen laturi |
|
Oli näitä muitakin, mutta tämä kuulemma sopi mulle |
|
Tämä on Japanin englantia |
|
Kännykänkuoria - tästä ei saa yhdellä kädellä kiinni mutta ei haittaa |
|
Nimellä "festarivessa" kulkeva paukkaus - voi pissata missä vain ja laittaa laukkuun |
|
Viikonlopun hippoihin voi ostaa tarvittavat somistukset ihan vaikka supermarketista |
|
Denim is IN |
|
Barshkaan upposi muutama yeni |
|
Karkkia |
|
Koiria ja kissoja voi ostaa katukaupoista - tällä yksilöllä on hauska tapa nukkua |
|
In it to win it - Lukuisissa pelihalleissa voi voittaa kaikkea kivaa |
|
Aurinkolaseja lisämausteilla |
|
Suomalaisiakin brändejä löytyy! |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti